EMV

Eindhovense Modelbouwvereniging

Anno 1937

Stationskwartier

In september 2017 vierde onze vereniging haar 80-jarig bestaan. Diverse leden zijn druk bezig geweest met het uitwerken van plannen om dit heugelijke feit niet ongemerkt voorbij te laten gaan. Een van de aktiviteiten was het maken van een modulebaan waar wederom (nieuwe) delen van Eindhoven in schaal 1:87 getoond werden op de 2017 Maker Faire. Het idee is geboren om het laagspoor (i.t.t. het in 1956 aangelegde - huidige- hoogspoor) met zijn karakteristieke voetgangersbrug, de lichttoren van Philips en Cafe Central met de bijbehorende Tramhalt uit de periode rond 1920-1950 na te bouwen.

O ja, hier is de pagina over onze 80-jarige EMV »

De schets hieronder geeft een duidelijke indruk van het totale plan, dat vanaf het eerste begin nogal nogal wat 'groter is gegroeid'. Voor de meesten van ons als treinmodelbouwers, is dit al zeer serieus te noemen, en dat als jubileumproject naast het echt grote werk wat Spoor op Vleugels heet. Maar goed, Het oorspronkelijke idee was om een stel gebouwen ter ere van ons jubileum te maken. Gebouwen die we ook nodig hebben voor Spoor op Vleugels. Maar omdat we als vereniging ons de laatste jaren naar buiten wat weinig profileerden, is het oorspronkelijke idee uitgegroeid tot het opzetten van een modulebaan waarmee we 'de boer op kunnen'. En ook niet alleen met de modules voor het stationskwartier, maar ook andere modules kunnen hierop aansluiten, zoal b.v. de modules van Jake en Marcel met Grasland.

De EMV houdt een blog bij over de vorderingen van het modulebaanproject. U kunt deze blog, inclusief de reacties en commentaren, volgen op het forum van beneluxspoor.net.

Blog EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 »

Eindhoven omstreeks 1920-1930

image

Bovenstaande foto is afkomstig van ?.


HET thema waarop de modelbouwactiviteiten van de EMV zich concentreerden bij het vieren van ons 80-jarig bestaan, is het trein- en tramvervoer in Eindhoven ten tijde van de jaren 20-50 van de vorige eeuw. Er is een baanplan ontwikkeld waarin de gebouwen gepast gaan worden. Dit baanplan wordt gerealiseerd met een zogenaamd moduleconcept, zodat meerdere modules met elkaar samen een geheel vormen, waarover treinen gaan rijden. De trambaan van destijds wordt ook op schaal toegevoegd en het arme paardje dat de tram van toen moest trekken, wordt bij onze uitvoering electromechanisch ondersteund bij zijn rondgang. Verder wordt er ook gewerkt aan een 2e groep modules - het Spoormuseum - waar o.a. 2 draaischijven, een treinlift en een lokloods op komen.
Uiteraard worden er van de bouwvoortgang fotos gemaakt die zowel op deze pagina, voornoemde blog op Beneluxspoor als via onderstaande link naar Google Photos te vinden zijn.

Het plan voor de indeling is momenteel als volgt: image De plattegrond is weer door Mike getekend en de voorstellen voor het plaatsen en keuze van gebouwen etc komen vooral af van Jake. Al is het duidelijk dat we beslist niet om sommige gebouwen heen kunnen.

Op Google Photo staan meer fotos over het vervolg van de bouw van de Stationskwartier-modulebaan:

Fotoalbum bouw modulebaan »

Fotos op deze pagina:
Klik op een thumbnail om de grote foto te openen.
Op de grote foto:
Klik op rechterkant = volgende
Klik op linkerkant = vorige
Klik buiten de foto om terug te keren naar de pagina.

Op Google Photo staan meer fotos gerelateerd aan de voorbereidingen voor ons 80-jarig bestaan en de eerste werkzaamheden aan de modulebaan:

Fotoalbum EMV 80 jaar »