Mijn baan....
Negen jaar geleden ben ik met deze baan begonnen en ik verwacht dat ie over 10 jaar gereed zal zijn. Dit is mijn derde baan en deze
is opgebouwd tegen de drie wanden van de garage, die zeven bij 2,70 meter meet. Het is een berglandschap dat naar de achtergrond
oploopt, zodat vanuit elke positie het geheel te overzien is.
Het was plannen op de vierkante centimeter en dat is aardig gelukt.
Er staat een station van 5 meter lang en van tunnel tot tunnel kan je de treinen in een grote boog, dertien meter lang volgen. Verder
is er zicht op een vier meter lang niet-geëlektrificeerd dubbel traject en een enkelsporige bergbaan van 9 meter. Voor scenery blijft
weinig ruimte over en dat is een leuke uitdaging.
De zichtbare boogstralen zijn minimaal 125 cm en de boogstralen uit het zicht bedragen 60 cm.
De schaduwstations bevatten samen 20 opstelsporen. Doordat deze veelal onder de baan liggen moet er veel geklommen worden en liggen de meeste sporen onder een helling. (maximaal 2 %)
Feitelijk is de hoofdbaan is een hondenbot, hierop kunnen treinen tot 240 cm op rijden, op de zijlijn rijden treinen tot 120 cm. Het geheel wordt bestuurd door Koploper.
Aan de wisselstraten heb ik veel aandacht besteed, hier rijden de treinen prachtig overheen.
Op dit moment wordt het station naar een hoger gelegen plaats verhuisd, daarachter wordt een dorp tegen de bergachtergrond gerealiseerd.
De komende jaren krijgt het weatheren van rollend materieel en gebouwen extra aandacht, met het doel dat details op foto’s bijna niet van echt te zijn onderscheiden.
De besturing wordt gedaan met Koploper:
Peter Koppelman
Fotos op deze pagina:
Klik op een thumbnail om de grote foto te openen.
Op de grote foto:
Klik op rechterkant = volgende
Klik op linkerkant = vorige
Klik buiten de foto om terug te keren naar de pagina.